Cosmeticaclaims De cijfers Marketingtrends Zakenpraat

Unilever en Procter & Gamble wisselen potjes bij jou thuis met Terracycle Loop om

Hans Blommaert
Geschreven door Hans Blommaert

Unilever en P&G kiezen voor hervulbare verpakkingen, die bij jou thuis bezorgd en opgehaald worden

Terracycle Loop: Unilever en P&G kiezen voor hervulbare verpakkingen, die bij jou thuis bezorgd en opgehaald worden

Cosmeticagiganten Unilever en P&G zijn in zee gegaan met Terracycle Loop, een systeem dat verpakkingen levert, inneemt, reinigt, opnieuw vult en opnieuw levert (dit noem je een ‘loop’). Negen merken van Unilever en elf merken van P&G zullen over enige tijd verkrijgbaar zijn in deze hervulbare verpakkingen.

Systeem van hervulbare verpakkingen wordt eerst in Parijs en New York getest

Bij P&G gaat het onder meer om merken als Pantene, Ariel, Oral-B, Gillette, Gillette Venus, Pampers en Always, bij Unilever om onder meer de deodorant van Dove, Rexona en AXE en Ren. Het systeem van de hervulbare verpakkingen wordt rond de zomer getest in New York en Parijs.

Hoe Loop werkt? Vrij eenvoudig, zeker als je thuis bent in internetshoppen. Op de website van Loop, of van webshops die zijn verbonden aan Loop, zijn de nieuwe verpakkingen te koop; het gaat dan om bijvoorbeeld stevige glazen flessen en roestvrijstalen deodorantverpakkingen. De producten worden vervolgens geleverd in een herbruikbare tas, zodat er geen dozen en ander eenmalig verpakkingsmateriaal hoeft te worden gebruikt.

Loop brengt en haalt

Als de verpakking leeg is doet de consument hem weer in de tas, geeft een seintje aan Loop en de tas wordt thuis opgehaald, waarna bij Loop de verpakking grondig wordt gereinigd en opnieuw wordt gevuld. Heeft de consument de producten weer nodig, dan worden ze wederom geleverd in en herbruikbare tas. Producten als luiers, scheermesjes, tandenborstels en maandverband worden opgehaald, gereinigd en vervolgens hergebruikt of gerecycled.

Tandpasta tabletten, zonder water

Tandverzorgingsmerk Signal, een merk van Unilever, brengt bovendien een hervulbare verpakking met tandpastatabletten op de markt, Tooth Tabs genaamd. De consument kauwt op de tabletten en kan daarna gewoon de tanden poetsen. Het merk wil op deze manier waterverspilling tegengaan, aangezien reguliere tandpasta voor een groot deel uit water bestaat.

De tests zullen uiteraard moeten uitwijzen of het allemaal werkt, maar op papier klinkt het allemaal veelbelovend. Als je bedenkt was we met zijn allen op jaarbasis weggooien aan lege shampooflessen, lege deosticks, maandverband en scheermesjes, kan dit een enorme afvalbesparing opleveren. Interessant is ook dat het nu eens niet gaat om milieubesparende pogingen van goedbedoelende maar kleine nichemerken die globaal gezien geen deuk in een pakje boter slaan, maar om twee reusachtige multinationals die wereldwijd gigantische hoeveelheden cosmetica verkopen. Dit initiatief zou daardoor serieus verschil kunnen gaan maken.

Ook vragen we ons af of dit, net zoals de vele bestelbusjes tegenwoordig op de web om online geshopte producten bij je afleveren, juist niet nog meer wegverkeer, dus wederom luchtvervuiling, oplevert?

Bronnen: GCI magazine en GCI magazine.

Hier nog even in het kort hoe een ‘loop’ werkt:

  • Shop: de producten kunnen in speciale afvalvrije verpakkingen op de Loop website of bij Loop partners online gekocht worden
  • Receive: de producten worden in een speciale, her te gebruiken shoppingbag bij je afgeleverd, denk aan kartonnen tasjes en doosjes.
  • Enjoy: je beleeft er meer plezier aan nu je weet dat je bijdraagt aan een afval-vrijere wereld
  • Pick-up: als je product op is, kun je hem in de speciale Loop tas/doos doen en hij wordt bij jou weer opgehaald.
  • Clean: alle producten hebben verpakkingen die zo schoon mogelijk geproduceerd worden en ook zo schoon mogelijk recycled kunnen worden.
  • Refill, Recycle, Reuse: producten als luiers, maandverband, scheermesjes en tandenborstels worden ook op slimme wijze afgebroken, verwerkt en waar mogelijk worden de grondstoffen weer opnieuw gebruikt.

LEES OOK

Meer weten over Cosmeticaclaims?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Over deze schrijver

Hans Blommaert

Hans Blommaert

Journalist Hans Blommaert werkte jarenlang als mode- en beautyredacteur voor titels als sQueeze, FHM, Playboy en NU.nl, en schreef artikelen voor onder meer MAN, L’Officiel Homme en Weekend Knack.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.