De cijfers Marketingtrends Zakenpraat

Amazon.com komt met eigen cosmetica, wordt dat de mokerslag?

Hans Blommaert
Geschreven door Hans Blommaert

En is gul met gratis testers….

De onverzadigbare online retailreus Amazon heeft zich met de lancering van het betaalbare eigen cosmeticamerk Find in de toch al overvolle cosmeticamarkt gestort. Moeten andere cosmeticamerken zich daar zorgen om maken? Het geeft veel onrust op de markt….

Krijgt de Big Seven er een concurrent bij?

Er zijn vele duizenden cosmeticaproducten te koop. De meesten daarvan worden bedacht en gemaakt door zeven grote bedrijven: Estée Lauder, Unilever, Johnson & Johnson, L’Oréal, Coty, Shiseido en Procter & Gamble. Tenminste – tot nu toe. Want de hegemonie van de Grote Zeven kan binnenkort wel eens voorbij zijn. Online retailer Amazon kan namelijk zeer binnenkort wel eens de achtste worden, zo wordt gefluisterd.

Find – voor make-up

Amazon lanceerde onlangs Find, een betaalbaar cosmeticamerk dat vooralsnog alleen make-up voor gezicht, ogen, lippen en nagels in de collectie heeft.

Gratis samples

Amazon promoot Find door met gulle hand gratis testers van de  producten uit te delen aan klanten in Europa. Leuk, zullen veel mensen denken, fijne nieuwe betaalbare make-upspullen en gratis testers bovendien.

Toch denkt de Amerikaanse media daar anders over; sommige journalisten zijn zelfs van mening dat deze stap van Amazon verwoestende gevolgen zal hebben voor de cosmetica-industrie.

Wordt dit een mokerslag?

Toen Amazon aankondigde de prijzen van Whole Foods, een Amerikaanse supermarktketen die vooral biologische voeding verkoopt en sinds enige tijd eigendom is van Amazon, te verlagen, werden andere Amerikaanse supermarktketens in één dag 12 miljard dollar minder waard.

Waardedaling bij concurrenten

Toen het bedrijf in 2018 met plannen kwam om een ziektekostenverzekering op te zetten, daalde de marktwaarde van de tien grootste Amerikaanse ziektekostenverzekeringsmaatschappijen met 30 miljard dollar. Kortom: als Amazon toeslaat staat de bedrijfstak waar het zich mee bemoeit volledig op zijn kop. De bestaande cosmeticamerken zullen nu dus heel goed op moeten letten.

De grootste klantdatabase ter wereld

Amazon heeft het grote voordeel dat het wereldwijd spullen verkoopt en daardoor heel veel kennis heeft van het koopgedrag van mensen. Ingewikkelde algoritmen brengen dat koopgedrag nauwgezet in kaart, waardoor de gratis testers vrijwel gegarandeerd bij de juiste mensen terechtkomen, mensen waarvan Amazon weet dat ze snel overstappen naar nieuwe merken.

Gratis testers stimuleren koop prikkel

Gratis testers hebben sowieso veel invloed: uit onderzoek is gebleken dat ze de op drie na belangrijkste reden zijn om cosmeticaproducten aan te schaffen.  Zo’n 35% van de consumenten die een testertje van een bepaald product uitproberen, kopen vrij snel daarna het geteste product.

Amazon verkoopt nu al meer cosmetica dan Sephora en Ulta en is de grootste online retailer ter wereld. Als het bedrijf voortaan alleen testers van het eigen merk naar klanten stuurt, dan kan Find wel eens heel snel de verkoopcijfers van de Grote Zeven voorbijstreven. En dat kan uiteindelijk grote gevolgen hebben voor de keuze in cosmeticamerken en cosmeticaproducten. En dat is niet bepaald een goede ontwikkeling.

Good to know

Veel cosmeticabedrijven hebben het moeilijk ondanks florerende economieën. De concurrentie is moordend geworden, en kleine nieuwkomers weten via internet en influencers moeiteloos hun weg omhoog te vinden. Grote bedrijven kunnen maar moeilijk met al die snelle veranderingen mee komen.

Reorganisaties vinden bij de grote concerns aan de lopende band plaats, en dat merken wij zelfs als journalisten aan het einde van de keten. Het aantal vrouwen-lifestyle bladen is gigantisch geslonken, vanwege teruglopende inkomsten, met name uit de beauty industrie, dat toch altijd een groot financierder van dit segment tijdschriften was. Beautyredacteuren- en journalisten bestaan er steeds minder, onlangs werden in Nederland nog de meest gevierde beautyjournalisten ontslagen bij hun tijdschriften en mogen zij als freelancer terug keren te zijner tijd. Wie als journalist al geen influencer was en een community heeft opgebouwd, mist de rijdende trein die de nieuwe tijd met nieuwe media vormen is in gereden.

Het vak van de beautyjournalistiek holt steeds verder uit. PR bureau’s die van oudsher journalisten goed van informatie voorzien, bezinnen zich ook op hun verdienmodellen. Worden vooral persbericht generatoren, managers van influencers of stappen zelf in de rol van influencers of publishers door social media kanalen voor merken te openen en te onderhouden.

Meer weten over De cijfers?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Over deze schrijver

Hans Blommaert

Hans Blommaert

Journalist Hans Blommaert werkte jarenlang als mode- en beautyredacteur voor titels als sQueeze, FHM, Playboy en NU.nl, en schreef artikelen voor onder meer MAN, L’Officiel Homme en Weekend Knack.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.