Marketingtrends Zakenpraat

Augmented reality: worden pratende labels de toekomst op je product?

Hans Blommaert
Geschreven door Hans Blommaert

In navolging van augmented reality komt er ook sensory reality

Sensory reality – kent u die uitdrukking? Letterlijk vertaald ‘zintuigelijke realiteit’ is een ontwikkeling die al enige tijd gaande is en is bedoeld om de consument een betere ervaring te geven tijdens het consumeren van diversen producten door met bijvoorbeeld geluid en beeld de ervaring van het consumeren te versterken.

Bekijk hier een bijzondere video opname over pratende etiketten, op de afgelopen Beautybeurs in Utrecht bij de stand van Raypack uit Apeldoorn:

 

Vooralsnog wordt de bovenstaande techniek toegepast bij diverse dranken en ijs, maar er zijn al experimenten gedaan om de techniek toe te passen op cosmetica.

Lekkere geur verspreiden is niet nieuw

Helemaal nieuw is de techniek natuurlijk niet. Winkeliers weten al decennia dat het verspreiden van lekkere geuren in de winkel de consument aanzet tot kopen, en iedere makelaar kan je vertellen dat de geur van versgebakken appeltaart je huis voor potentiële kopers veel aantrekkelijker maakt.

De zintuiglijke ervaring verpakken in een app is wel nieuw

Het hele wellness-gebeuren is eveneens gebaseerd op een totaalervaring van geur, kleur, horen en voelen. Wel redelijk nieuw is het gebruik van apps – heden ten dage komt aan elke nieuwe ontwikkeling een app te pas – om de totaalbeleving van het consumeren van een product te verbeteren.

Een biermerk dat je de smaak-noten laat ervaren

Geen ontwikkeling zonder deskundige, en dus interviewde de Amerikaanse website Cosmetics & Toiletries ene Charles Spence, afgestudeerd aan de Universiteit van Oxford en deskundig in alles wat met sensory reality te maken heeft. Hij legt uit hoe de diverse sensory apps de consument een betere ervaring geven.

En je leest meteen de achtergronden over het product, en hoort muziek

Zo ontwikkelde biermerk Stella Artois een app, die in de VS inmiddels anderhalf jaar bestaat, waarvoor de band The Roots een stuk muziek maakte dat de verschillende ‘noten’ in het bier naar voren doet komen.

Belevingsverhogend

Consumenten scannen, voor ze aan het drinken slaan, het label en vervolgens wordt het nummer afgespeeld. Hierdoor, en door verschillende kleuren die tegelijkertijd op hun scherm verschijnen, wordt de smaakbeleving van het bier verbeterd en beleeft de consument meer plezier aan zijn biertje. Dit alles werkt ook bij het verorberen van thee, fruitsap en ijsjes.

Eerst scannen, dan drinken of eten – en tegelijkertijd luisteren en kleurtjes kijken. Om veel meer pret en plezier uit je drankje of hapje te halen.

Aanraak-techniek voor cosmetica

Dit alles kan volgens Spence ook worden toegepast bij cosmetica en geneesmiddelen. Er zijn reeds tests gedaan met een aanraak-robot, waarvan de aanraking door proefpersonen als beter en meer sexy werd ervaren als hij werd gecombineerd met muziek van Marvin Gaye.

Deze techniek zou kunnen worden toegepast op huidcrèmes – combineer ze via een app met een sexy deuntje en de crème voelt veel prettiger aan op de huid. Wat dat betreft verschilt tastzin niet zo veel van proeven of ruiken.

Nadenken over kleur, geur, verpakking, textuur….in cosmetica gebeurt het al lang

Cosmeticabedrijven denken al veel langer aan een totaalbeleving die er voor moet zorgen dat een consument meer bevrediging uit een product haalt.

Zo wordt er bij het ontwikkelen van de verpakking niet alleen gekeken naar functionaliteit en kleur, maar ook naar de vorm, het geluid als je de verpakking opent, het gewicht (een product in een zware pot wordt gezien als een kwaliteitsproduct) en hoe een verpakking aanvoelt – al die dingen dragen bij aan hoe een consument een product ervaart en hoe tevreden hij of zij er over is. En al die dingen hebben werkelijk niets met de inhoud te maken.

Maar ook de inhoud wordt al jaren flink tegen het licht gehouden om zo de ‘ervaring’ te verbeteren. Hoe ruikt een cosmeticaproduct? Hoe voelt het aan?

Houdt de consument van een dikke of een dunne crème? Van een shampoo die schuimt of een shampoo die niet schuimt? Natuurlijk, iedereen wil een shampoo die het haar schoon, zacht en handelbaar maakt.

Creme was ooit functioneel, later een sensory-thing (en nu weer functioneel + beleving)

Maar ook een die lekker aanvoelt op de handen, die fris ruikt en in een fijn flesje zit. Alle zintuigen zijn betrokken bij een ervaring, nooit gaat het om maar één zintuig. En voor fabrikanten is het belangrijk dat alle zintuigen worden bevredigd door hun product.

Hoe maak je de illusie van de droge huid na?

Terug naar de apps. Spence & Co. hebben inmiddels getest hoe de apps de ‘beleving’ van cosmetica kunnen veranderen.  Ze hebben een ‘droge huid illusie’ gebouwd, een geluid dat het geluid van een krukdroge huid moet voorstellen.

Dit wordt afgepeeld als een testpersoon de handen tegen elkaar aanwrijft. Vervolgens wordt er handcrème op de handen gesmeerd en tegelijkertijd verandert het geluid, het klinkt minder droog, zachter, fijner.

Fijne ingebeelde werkelijkheid

De testpersoon ervaart dat de huid van de handen niet langer droog is maar zijdezacht aanvoelt.  Spence is er enthousiast over en kan niet wachten om de tests uit te breiden en uiteindelijk toe te gaan passen op cosmetica en medicijnen.

Maar onze journalist Hans twijfelt….

Journalist Hans Blommaert

Ik weet niet of ik zijn enthousiasme deel. Persoonlijk heb ik liever een handcrème die de huid van mijn handen daadwerkelijk verzorgd, in plaats van een app die mij doet ‘ervaren’ dat ik verzorgde handen heb.

‘Ik wil bij medicijnen geen muziekje horen’

En bij medicijnen moet ik er helemaal niet aan denken. Die moeten gewoon gedegen werken, en je niet door middel van een muziekje de ‘ervaring’ geven dat je je zoveel beter voelt. Een biertje dat lekkerder smaakt als je er een muziekje bij hoort is leuk, maar er zijn grenzen.

BeautyJournaal uitgever Monique Lindeboom

Wat vindt BeautyJournaal’s uitgever en journalist Monique ervan?

‘Ik vind het interessant, maar ik geloof net als Hans niet dat een app het ware huidgevoel kan nabootsen, alleen al omdat ieders huid anders is en aanvoelt, waardoor het echte effect op iedere huid ook anders kan uitpakken. Een huid is een levend orgaan en geen stoffen jas, waarbij je precies kan incalculeren wat een effect is.

Waar ik wel in geloof in het verwerken van informatie via scanning. Wanneer je met je mobieltje over een code gaat van een product, je meteen kan alles kan lezen over toepassing, werkzame stoffen, de ethische waarden van een bedrijf, et ceterea. Heel nuttig! En natuurlijk, wat we in dit artikel met het filmfragment laten zien: het pratende etiket, echt geweldig!

 

 

Meer weten over Marketingtrends?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Over deze schrijver

Hans Blommaert

Hans Blommaert

Journalist Hans Blommaert werkte jarenlang als mode- en beautyredacteur voor titels als sQueeze, FHM, Playboy en NU.nl, en schreef artikelen voor onder meer MAN, L’Officiel Homme en Weekend Knack.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.