Marketingtrends Zakenpraat

Uit de media: Zijn dure crèmes echt beter?

Hans Blommaert
Geschreven door Hans Blommaert

Alles over de verhouding tussen prijs en kwaliteit

Goedkope of dure crème?

Heb je je wel eens afgevraagd waarom sommige cosmeticamerken wegkomen met crèmes van meer dan vierhonderd euro, terwijl andere merken crèmes verkopen voor nog geen tientje? Zijn die dure crèmes nou echt zoveel beter?

Vanzelfsprekendheid

Volgens mij gaat iedereen er wel zo’n beetje vanuit dat een dure crème veel beter werkt dan een goedkoop potje. Neem bijvoorbeeld de befaamde Crème de la Mer, die bij Douglas € 443,69 kost voor een pot van 100 ml.

Celebrity marketing

Beroemdheden zijn er dol op en enthousiaste gebruikers roemen de huid-transformerende kwaliteiten er van. Daartegenover staan merken als bijvoorbeeld CeraVe, dat € 11,64 kost voor een tube van 50 ml. Juist deze crème wordt vaak aanbevolen door dermatologen.

goedkope of dure creme

De dermatoloog weet het?

Hoe kan dat? Is het verschil in kwaliteit tussen dure en goedkope crèmes nou echt zo groot dat het dat enorme prijsverschil rechtvaardigt? De Huffington Post vroeg het aan een aantal dermatologen.

Factoren die de prijs beinvloeden

Er zijn, zo leggen de dermatologen uit, nogal wat factoren die de prijs van een crème kunnen beïnvloeden. Zo maken dure crèmes niet alleen gebruik van de nieuwste technologische ontwikkelingen, maar dat ook zaken als parfums, formulering, de kwaliteit van de ingrediënten, de verpakking en de marketing de prijs flink opdrijven.

De rol van de werkzame stoffen, die geen opvulmiddel zijn

Alle crèmes hebben dezelfde basis-ingrediënten, maar dure crèmes hebben daarnaast nog een hoop zogenaamde ‘actieve’ ingrediënten als nicotinamide, ceramide, heparansulfaat en hyaluronzuur, die de prijs flink op kunnen drijven.

Bij sommige stoffen maakt het niet uit

Wat betreft hyaluronzuur is het in ieder geval nergens voor nodig om daar veel geld aan uit te geven: “Hyaluronzuur is hyaluronzuur”, zegt een van de geïnterviewde dermatologen. “De goedkope variant is net zo effectief als de dure variant.”

Gebrek aan wetenschappelijk bewijs

Ook zaken als kelp en andere gepatenteerde ingrediënten waar dure crèmes prat op gaan zijn niet per se beter voor je huid dan de ingrediënten die in goedkope producten zitten. Dat is volgens de dermatologen in ieder geval niet wetenschappelijk te bewijzen.

Als je maar dagelijks smeert, zegt journalist en auteur van dit artikel, Hans

Dat kan kloppen. Ik heb in de loop der jaren een hoop verschillende crèmes gebruikt, van peperduur tot spotgoedkoop en ik zag eerlijk gezegd nooit verschil in de conditie van mijn huid. Duur of goedkoop doet er niet zoveel toe, als je maar dagelijks smeert; dat is veel belangrijker.

Grote bedrijven vertalen dure concepten door naar hun goedkope merken

Grote bedrijven maken vaak verschillende merken cosmetica, zowel dure als goedkope. Zo maakt L’Oréal zowel het betaalbare CeraVe als het dure Skinceuticals. Er is een grote kans dat L’Oréal bepaalde formuleringen en ingrediënten voor meerdere merken gebruikt. Dat betekent dus dat dure en goedkope merken dezelfde formuleringen gebruiken.

Marketing maakt het duur

Marketing blijft de veruit de grootste kostenpost voor een cosmeticabedrijf en bepaalt voor een belangrijk deel hoe consumenten een product beoordelen. Dure cosmeticamerken verkopen immers niet alleen een product maar ook een lifestyle. Een Zweeds onderzoek liet een aantal vrouwen verschillende crèmes gebruiken. Eén was een luxe crème in de originele verpakking, één was een luxe crème in een neutrale verpakking en één was een goedkope crème in een luxe verpakking.

Denk aan duur doet meer genieten

De vrouwen die dachten dat ze een luxe crème gebruikten waren meer tevreden dan de vrouwen die dachten een goedkope crème te gebruiken. Deze proef bewijst volgens de dermatologen het effect van marketing: “Genoeg consumenten willen een duur product.

Er bij willen horen

Ze willen zichzelf niet zien als iemand die goedkope producten koopt. Mensen die deze producten niet kunnen betalen hopen ooit iemand te worden die ze wel kan betalen. Iedereen wint: de consument is trots dat hij of zij deze producten kan betalen en de fabrikant is blij dat hij ze heeft verkocht.”

hoe duur mag creme zijn

Gevoelig voor nieuw, en onbekend

Ik moet toegeven dat ik, als cosmeticajournalist,  er ook gevoelig voor ben, al gaat het me niet zozeer om de prijs. Ik gebruik graag iets nieuws, een nieuwe crème, of nog liever, een onbekend merk, omdat dat toch uitstraalt dat ik er bovenop zit en goed op de hoogte ben.

Ineens was Aldi cult….

Zo heb ik ook een tijdje de crèmes van de Aldi gebruikt omdat dat ineens ‘cult’ was. Het ergste is dat ik er dan ook heel even van overtuigd ben dat mijn huid er, nu ik dat nieuwe product gebruik,  ineens vele malen beter uitziet. Terwijl dat echt onzin is – mijn huid ziet er altijd wel goed onderhouden uit. Omdat ik dagelijks smeer, al jaren. Niet zozeer door welke geweldige, dure, goedkope, onbekende of nieuwe crème ik nu weer ontdekt heb.

Niet per se effectiever

Is het het waard om veel geld uit te geven aan een crème? Niet echt, zeggen de dermatologen, duur is niet per se beter. Je betaalt voor de verpakking, de marketing en in een enkel geval voor een paar gepatenteerde ingrediënten die zeldzamer en dus duurder, maar niet per se effectiever zijn.

is dure creme beter

Een blij gevoel – daar gaat het om, dan is alles effectief, want blijdschap is de sleutel

Maar als je helemaal blij wordt van een dure crème en hem daardoor vaker gebruikt, dan is die crème voor jou effectiever. Je betaalt dan niet per se voor een betere huid maar voor gebruiksgenot. Als een goedkope crème ongebruikt in de badkamer staat en je de dure crème wel gebruikt, dan is die dure crème uiteindelijk beter voor je huid. Het gaat er om dat je een product aanschaft dat je ook echt gebruikt.

Blijdschap motiveert

Daar ben ik het ook mee eens. Als ik weer eens een nieuwe, bijzondere crème of nieuw merk heb ontdekt, dan ben ik zo enthousiast en zo benieuwd, dat ik weer veel gedisciplineerder word in de dagelijkse routine. Beter reinigen, vooral ’s avonds, trouw de nachtverzorging doen, die dingen.

Geen wonder dat mijn huid dan opknapt en de nieuwe crème of het nieuwe merk zoveel effectiever lijkt. Producten die je leuk vindt om te gebruiken, gebruik je vaker en beter en zijn daardoor meteen ook effectiever. Of ze nou daadwerkelijk beter zijn of niet.

Koop wat goed voelt voor jou: op je huid en in je portemonnee

“Als je een dure crème prettiger vindt aanvoelen, dan moet je die vooral aanschaffen”, zegt een van de geïnterviewde dermatologen. “Koop de crème die jij lekker vindt. Maar weet dat goedkopere crèmes vaak net zo effectief zijn.” En daar ben ik het helemaal mee eens.

Bron

 

monique lindeboom

BeautyJournaal’s uitgever Monique Lindeboom

En wat vindt BeautyJournaal’s Monique hiervan?

Ze is het absoluut eens met de basis-stelling, mits wel duidelijk is aan welke eisen een creme moet voldoen. Vrijwel alle nu op de markt verkrijgbare producten zijn goed in het soepel houden van de huid met vochtbindende en terugvettende stoffen. Maar dat noem ik dan ook basisverzorging.

Als we een stap verder gaan kijken naar meer specifieke wensen zoals het gladmaken van de huid, de teint verbeteren, pigmentvlekken minder zichtbaar maken en roodheid terugbrengen, kom je toch in een specifieker segment terecht en dat kan een prijsopdrijvend effect hebben: door de keuze van grondstoffen hiervoor en door de grootte van het merk of de lijn. Want inderdaad: hoe kleiner de oplagen, hoe duurder het wordt. Ook marketingkosten spelen inderdaad een rol: hoe meer geld er aan reclame wordt uitgegeven, hoe meer producten je zal verkopen, maar die kosten worden wel inbegrepen in de verkoopprijs.

Het is makkelijk afgeven op La Mer vanwege de prijs, dat zelfde zien we ook vaak met La Prairie. Beide merken hebben echt geweldige producten, sorry, maar ik kan echt niet anders zeggen! Er hangt een prijskaartje aan, dus is het zelden voor mij weggelegd. En inderdaad, mijn huid wordt ook heel gelukkig van producten in een betaalbaarder segment. Zo word ik ook heel gelukkig van een mooie broek of blouse van Prada vanwege de prachtige stof en een mooie snit, maar kan ik ook happy zijn met kledingstukjes van H&M (although rarely…hahaha).

The proof is in the eating of the pudding. Kijk goed naar wat er gebeurt met je huid: waarnemen is belangrijk, en bepaal daar uiteindelijk je keuze op. Kom je dan toch bij een duurder product uit, dan is dat maar zo, en spaar je ervoor.

Meer weten over Marketingtrends?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Over deze schrijver

Hans Blommaert

Hans Blommaert

Journalist Hans Blommaert werkte jarenlang als mode- en beautyredacteur voor titels als sQueeze, FHM, Playboy en NU.nl, en schreef artikelen voor onder meer MAN, L’Officiel Homme en Weekend Knack.

6 reacties

  • Groot gelijk heb je Roger, als mensen mij ernaar vragen strooi ik er ook lustig op los met het noemen van mijn favoriete merken;-) Maar net wat je zegt: geen huid is hetzelfde, dus wat voor jou goed voelt, kan voor een ander toch weer net even anders uitpakken. The proof is in the eating of the pudding;-)

  • Ik raad het ook iedereen aan als ze informeren waarom mijn huid er zo goed uit ziet. Het helpt echt en maakt volgens mij een ook een enorm verschil.
    Elk produkt is weer anders en werkt ook anders op je huid.

  • Hoi Roger, ook geweldig om te horen! Toen ik zelf een aantal jaren geleden voor het eerst andere dan de reguliere luxe merken uit de parfumerie ging gebruiken, onderging mijn huid ook een fraaie transformatie. Ik ging het salonmerk Environ gebruiken, met een programma volledig gebaseerd op vitamine A en derivaten. Het was een eye opener. Inmiddels ken ik vele prachtige merken, waaronder die jij noemt;-)

  • Leuk om te horen Noortje, producten van Lidl kunnen de huid heel goed hydrateren. Als dat is wat je vooral wenst, heb je gelukkig een makkelijke huid;-)

  • Sinds 1 1/2 jaar gebruik cosmeceuticals als emerginc en en AlphaH en heb nog nooit zo een goede huid gehad. Mijn huid is zo veel mooier geworden. Ik kan er gewoon niet meer zonder. Ik wissel de producten af naar de behoefte op dat moment. De huid is gladder, heeft minder pigmentvlekken en straalt meer. Ze zijn een stuk duurder, maar zij het zeker waard.

  • Ik gebruik op het ogenblik dagcreme van de Liddl. Niet degene die ze altijd hebben maar die ze maar af en toe hebben en waar ze reclame voor maken waarbij dan staat dat het voor 99% lijkt op de creme van La Mer. Ik moet zeggen het smeert erg lekker en in de verte ruikt het een beetje naar groene thee vind ik. Het is hele zachte creme en trekt goed in.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.