Marketingtrends Zakenpraat

Heeft deze slimme cosmetica de toekomst?

Hans Blommaert
Geschreven door Hans Blommaert

Cosmetica als maatwerk op basis van genen en lifestyle, dankzij big data en slimme electronica

Stel je toch voor: een crème die op maat is gemaakt voor je DNA, een haarmasker dat weet dat je vorige week je haar liet kleuren en een serum dat jou beter begrijpt dan je man doet. Zou dat niet geweldig zijn?

En er wordt aan gewerkt; sommige revolutionaire innovaties zijn er al, anderen zitten in de pijplijn. We keken wat Allure er over schreef:

Een sheetmasker dat wel op je gezicht past, met stofjes per zone

Sheet maskers zijn op zich best fijn maar ze passen helaas zelden. Neutrogena heeft nu echter 3D geprinte maskers bedacht die geheel op maat zijn gemaakt voor ieder gezicht. Bij de ontwikkeling werkte het merk samen met deskundigen die zijn gespecialiseerd in het 3D printen van kunstgewrichten. Niet alleen de vorm van het masker is gepersonaliseerd, maar ook de ingrediënten; verschillende ingrediënten voor het voorhoofd, de wangen en de huid rond de ogen.

Neutrogena heeft al een app, de 360 Skin Scanner, waarmee door middel van sensoren het vochtgehalte, de diepte van rimpels en de grootte van de poriën gemeten kan worden. De serums voor het masker worden op basis van deze gegevens samengesteld uit vooralsnog vijf ingrediënten, waaronder hyaluronzuur en vitamine C.  Het merk wil de mogelijkheden in de toekomst verder vergroten.

Bekijk hieronder een filmpje over de 360 Skin Scanner van Neutrogena:

3D-geprinte foundation

Eerder dit jaar werd in de VS het Opté Precision Skin System onthult. Dit apparaat, dat zo groot is als een elektrisch scheerapparaat, scant je gezicht en vindt elke onzuiverheid, elk puistje, en stelt daarvan de grootte, vorm en kleur vast.

Vervolgens print het over iedere onzuiverheid een minuscule hoeveelheid foundation in exact de goede kleur, waardoor de teint weer geheel egaal is. De foundation, die door Opté Tone Perfecting Serum is genoemd, bevat het ontstekingsremmende niacinamide, waardoor het vlekjes doet vervagen en puistjes helpt genezen.

Slimme serums

Het nieuwe cosmeticamerk Atolla werkt aan een collectie serums die geheel zijn gepersonaliseerd. Het merk doet dit door middel van een app, een algoritme en speciale sensoren die op de huid geplakt moeten worden zodat vet-, vocht- en pH-waarden gemeten kunnen worden. Aan de hand van de resultaten wordt een persoonlijk serum samengesteld, genoeg voor een maand.

Is het serum op dan meet je je huid opnieuw, zodat er een nieuw, eventueel aangepast serum geleverd kan worden. Het merk werkt met goede ingrediënten, waarvan duizenden verschillende combinaties gemaakt kunnen worden. Hoe vaker je de app gebruikt, hoe beter het algoritme je huid leert kennen, waardoor de serums steeds beter op de behoefte van je huid aansluiten.

Benieuwd naar hoe dit precies in zijn werking gaat? Je ziet het in onderstaande video:

Genetische huidverzorging

Net zoals een speekselmonster familieverwantschap kan vaststellen, kan het ook gebruikt worden om te voorspellen hoe je huid zal verouderen – en hoe je daar op in kunt grijpen – door je complete genenpakket in kaart te brengen. Naarmate we ouder worden en meer zijn blootgesteld aan bijvoorbeeld de zon, worden bepaalde genen ingeschakeld die enzymen ruim baan geven om collageen af te breken, met rimpels en huidverslapping tot gevolg.

Als je dat ruim van tevoren weet kun je daar op aangepaste ingrediënten gebruiken die die overactieve genen kalmeren, weinig actieve genen aansporen en zo de boel in balans houden. Merken als HomeDNA en Skintelli werken hier momenteel aan. Er is echter nog aardig wat onderzoek nodig, maar het lijkt er op dat dit systeem al binnen een paar jaar op de markt zou kunnen komen.

Verder zijn er al merken op de markt die het concept bieden, maar daarvoor moet je naar een salon voor een meting.

Slimme zonbescherming

De technologie die ingrediënten activeert als de temperatuur en de hoeveelheid licht stijgt bestaat al. Een logische stap is zonbescherming die beter gaat beschermen als de UV-straling toeneemt, waardoor niet steeds opnieuw gesmeerd moet worden

Dermatoloog Ellen Marmur maakt voor haar merk MMSkincare al gebruik van ingrediënten die onder invloed van licht en warmte geactiveerd worden, zoals bepaalde algen die onder invloed van UV-straling huidschade repareren. Meer onderzoek is nodig maar verwacht wordt dat dergelijke crèmes over een paar jaar realiteit zijn.

Toekomstmuziek

Huidanalyse in de parfumerie

Meteen een mooie glans! Een volle huid! Nog voor 2030 zal in elke parfumerie een huidanalyse-apparaat staan, apparaten die je nu alleen vindt bij salons en klinieken. Met deze apparatuur kunnen zaken gezien worden die het blote oog niet ziet: de hoeveelheid vet en vocht in de huid, de diepte van rimpels en het pigment dat in de diepste huidlagen ligt maar ooit ouderdomsvlekjes gaat vormen.

Gebaseerd op deze analyse kan heel precies bepaald worden welke producten van welke merken je huid nodig heeft. Je gebruikt de producten een paar weken en gaat terug voor een nieuwe analyse, zodat je exact weet of je regime werkt of aangepast moet worden. je hoeft niet meer af te gaan op verkooppraatjes, verpakkingen of lovende berichten van je beste vriendin.

 

In de verdere toekomst

Gepersonaliseerde haar- en huidverzorging

Op basis van een vragenlijst maken merken als Prose en Function of Beauty nu al gepersonaliseerde shampoos, conditioners en haarmaskers.

Prose houdt daarbij zelfs rekening met de vervuiling en de hardheid van het water op de plek waar je woont. Maar aangezien de producten met de hand worden gemengd zijn ze erg duur. In de toekomst zal het mogelijk worden om zelf met een apparaatje de conditie van je haar te meten waarna een algoritme bepaalt welke producten jouw haar nodig heeft.

Deze producten kunnen geheel geautomatiseerd worden samengesteld: een basisshampoo gaat over een lopende band en op basis van het algoritme worden aangepaste hoeveelheden verzorgende stoffen toegevoegd, twee milliliter van dit, vijf milliliter van dat, en voilà, je persoonlijke shampoo kan naar je opgestuurd worden.

Dit alles kan ook de toekomst zijn van huidverzorging. Alles digitaal, alles geautomatiseerd. Het betekent het einde van de traditionele parfumerie, maar het ziet er wel degelijk naar uit dat dit de toekomst wordt.

Zelf make-up printen

Stel je voor dat je zelf al je make-up thuis kunt printen! Experts voorspellen dat dit over tien jaar al mogelijk is. 3D-printen is inmiddels zo ver dat een 3D make-upprinter zeker tot de mogelijkheden behoort. Waarom het nu nog niet kan?

Vloeibare substanties als foundations zijn met de huidige generatie 3D-printers al te maken, maar meer ‘vaste’ producten als bijvoorbeeld oogschaduw is nog niet mogelijk, aangezien printers substanties die dikker zijn dan melk nog niet aankunnen

Om een oogschaduw te printen zouden de ingrediënten gemengd moeten worden met een oplosmiddel, waarna de make-up uren moet drogen. Het is dus wachten op een generatie 3D-printers die meer aankan.

En dan wordt het leuk: je kunt zelf de exacte kleur, textuur en glans bepalen en hebt zo je eigen, unieke make-up! Verpakking en verzenden is niet meer nodig, wat heel goed is voor het milieu. Je kunt je eigen verpakking steeds weer opnieuw gebruiken.

Ook mogelijk: in plaats van een product van je favoriete merk te kopen scan je een barcode en je printer maakt het product binnen enkele minuten. Je kunt zo ook je eigen pallet maken, waardoor je nooit meer een pallet met overbodige kleuren hebt. Was het maar vast zo ver….

Lees ook:

Meer weten over Marketingtrends?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Over deze schrijver

Hans Blommaert

Hans Blommaert

Journalist Hans Blommaert werkte jarenlang als mode- en beautyredacteur voor titels als sQueeze, FHM, Playboy en NU.nl, en schreef artikelen voor onder meer MAN, L’Officiel Homme en Weekend Knack.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.